ökb211 - Consumption and market (Complete module description)

ökb211 - Consumption and market (Complete module description)

Original version English PDF download
Module label Consumption and market
Module code ökb211
Credit points 6.0 KP
Workload 180 h
Institute directory Department of Business Administration, Economics and Law (Economics Education)
Applicability of the module
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Economic Education (Bachelor) > Aufbaumodule
  • Master of Education Programme (Special Needs Education) Economic Education (Master of Education) > Mastermodule
Responsible persons
  • Schröder, Rudolf (module responsibility)
  • Lehrenden, Die im Modul (authorised to take exams)
Prerequisites
Basiscurriculum
Skills to be acquired in this module
Students:
• learn about the principles and development of consumer research
• analyse economic, psychological and sociological explanatory approaches to consumer behaviour
• are able to critically reflect on incentives and restrictions in consumer behaviour, the impact of environmental determinants, and indicate possible actions to ensure consumer protection
• understand – in terms of neoclassical and institutional economics – determinants for pricing, possibilities and limits of model-based thinking
• analyse market forms/structures, and reflect on the impact on market competition policy;
• are able to critically reflect on markets as a coordination tool in the context of an economic order.
Module contents
Theories on consumer behaviour
• Principles of consumer research
• Explanatory approaches to consumer behaviour
• Activating and cognitive processes
• Buying decision processes
• Environmental determinants for consumer behaviour
• Consumer protection

Forms and functions of markets and pricing
• Market as a coordination mechanism
• Pricing, perfect competition
• Principles of market formation/pricing from an institutional-economics perspective
• Market forms and market structure analysis
• Competition policy
Recommended reading
Kroeber-Riel, W./Gröppel-Klein, A. (2013): Konsumentenverhalten, 10. überarbeitete und ergänzte Auflage, München: Vahlen. Krol, G.-J./Karpe, J.; Zoerner, A. (2014): Die Stellung der Privaten Haushalte im Wirtschaftsgeschehen, 3. aktualisierte Auflage, Oldenburg: IÖB. Mankiw, N.G./Taylor, M.P. (2012): Grundzüge der Volkswirtschaftslehre, 5., überarbeitete und erweiterte Auflage, Stuttgart: Schäffer-Poeschel. Schulz, N. (2009): Formen und Funktionen von Märkten und Preisbildung, 2. aktualisierte Auflage, Oldenburg: IÖB.
Links
https://www.uni-oldenburg.de/nc/studium/studiengang/?tab=profile&id_studg=131
Language of instruction German
Duration (semesters) 1 Semester
Module frequency jährlich
Module capacity 30
Reference text
Im Lehrenden-Jour-Fix zu Beginn des Semesters wird abgestimmt und festgelegt, mit Hilfe welcher Prüfungsform die Modulprüfung durchgeführt wird. Dies wird zu Beginn der Veranstaltungen den Studierenden erläutert
Examination Prüfungszeiten Type of examination
Final exam of module
Die Anmeldung über Stud.IP zu den Lehrveranstaltungen des Moduls erforderlich. Die Anmeldung der Modulprüfungen (spätestens 8 Tage vor Abgabe bzw. Prüfungs-/Klausurtermin!) über Stud.IP (nach BPO §9 bzw. MPO §10) unerlässlich - auch für die Module bam und mam. Weitere Hinweise hier: http://www.uni-oldenburg.de/wire/ioeb/studienangebote/modulpruefungen-pruefende/.
The form of research for conducting the module research will be determined and documented in the regular student session at the start of the semester. This will be explained to the students at the start of the courses.
Type of course Seminar
Sie müssen **beide** Veranstaltungen belegen!
SWS 4
Frequency SuSe and WiSe
Workload attendance time 56 h