pb025 - Occupations, qualifications, and the vocational education system (Complete module description)
Module label | Occupations, qualifications, and the vocational education system |
Module code | pb025 |
Credit points | 6.0 KP |
Workload | 180 h |
Institute directory | Department of Business Administration, Economics and Law |
Applicability of the module |
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Responsible persons |
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Prerequisites | |
Skills to be acquired in this module | Students …
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Module contents | This module gives an overview of the institutional characteristics of vocational and further education in Germany and in other selected countries. It offers a theoretical and empirical framework for the analytical examination of the world of work and vocational training. The module includes two courses of lectures and explorative work in institutions of vocational education and training.
The course of lecture “Work and occupation” introduces into the basics of organisational and work sociology, qualification needs of work places and their change (keywords: digitalization and sustainability). Thereby central concepts such as the occupational principle, quality assurance of training and socialisation in work processes are discussed.
The course of lecture “Systems of vocational education” provides knowledge on history, functions and structures of different systems of vocational and further education. The special focus lays thereby on the German vocational education system. In addition, the course of lectures introduces into education policy and policy consulting, current reform processes in this educational sector, and into the specific support of students with special needs and of high-flyer students (keywords: inclusion and integration). Furthermore, themes such as regionalisation, internationalisation and Europeanization are discussed. |
Recommended reading | Hejl, P. M. (1996). Konstruktion der sozialen Konstruktion: Grundlinien einer konstruktivistischen Sozialtheorie. In S. J. Schmidt (Hrsg.), Der Diskurs des radikalen Konstruktivismus (S. 303-339; 7. Aufl.). Frankfurt a. M.: Suhrkamp. Jungkunz, D. (2008). Das Duale System der Berufsausbildung. Berlin: Logos. Kutscha, G. (2008). Berufsbildungssystem und Berufsbildungspolitik in Deutschland. URL: http://www.uni-due.de/imperia/md/content/berufspaedagogik/kutscha_skript_ berufsbildungssystem_ bpolitik_ws2008-09.pdf [12.10.2011]. Münk, D. (2010). Rom, Lissabon und Folgende: 50 Jahre Europäische Berufsbildungspolitik. Bildung und Erziehung, 63(2), S. 139-156. Reinisch, H. (2006). Kompetenz, Qualifikation und Bildung. In G. Minnameier & E. Wuttke (Hrsg.), Berufs- und wirtschaftspädagogische Grundlagenforschung (S. 259-272). Frankfurt a. M.: Lang. Schanz, H. (2010). Institutionen der Berufsbildung. Baltmannsweiler: Schneider. Scheib, T.; Windelband, L. & Spöttl, G. (2009). Entwicklung einer Konzeption für eine Modellinitiative zur Qualitätsentwicklung und -sicherung in der betrieblichen Berufsausbildung. Bonn: BMBF. Sloane, P. F. E. (2005). ... Standards von Bildung - Bildung von Standards ... . Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 101(4), S. 484-496. Stender, J. (2005). Lehrbuch Grund- und Erstausbildung. Erlangen: Friedrich-Alexander-Universität. Zabeck, J. (2009). Geschichte der Berufserziehung und ihrer Theorie. Paderborn: Eusl. |
Links | http://www.bwp.uni-oldenburg.de/ |
Language of instruction | German |
Duration (semesters) | 1 Semester |
Module frequency | Annual |
Module capacity | unlimited |
Reference text | Ergänzend zu den beiden Vorlesungen wird ein Tutorium angeboten. |
Type of module | Pflicht o. Wahlpflicht / compulsory or optional |
Module level | PB (Professionalisierungsbereich / Professionalization) |
Previous knowledge | Helpful previous knowledge: pb023 “Vocational and business education – foundation course” |
Type of course | Comment | SWS | Frequency | Workload of compulsory attendance |
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Lecture | 4 | 56 | ||
Tutorial | -- | 0 | ||
Total module attendance time | 56 h |
Examination | Prüfungszeiten | Type of examination |
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Final exam of module | Exploration report (max. 35 pages) and presentation (max. 30 minutes) |