Stud.IP Uni Oldenburg
University of Oldenburg
18.01.2022 14:46:36
pb026 - Research in vocational education and training (Complete module description)
Original version English Download as PDF
Module label Research in vocational education and training
Module code pb026
Credit points 6.0 KP
Workload 180 h
Institute directory Department of Business Administration, Economics and Law
Applicability of the module
  • Bachelor's Programme Biology (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Bachelor's Programme Business Administration and Law (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Bachelor's Programme Business Informatics (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Bachelor's Programme Chemistry (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Bachelor's Programme Comparative and European Law (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Bachelor's Programme Computing Science (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Bachelor's Programme Economics and Business Administration (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Bachelor's Programme Education (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Bachelor's Programme Engineering Physics (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Bachelor's Programme Environmental Science (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Bachelor's Programme Intercultural Education and Counselling (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Bachelor's Programme Mathematics (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Bachelor's Programme Physics (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Bachelor's Programme Physics, Engineering and Medicine (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Bachelor's Programme Social Studies (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Bachelor's Programme Sustainability Economics (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Art and Media (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Biology (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Chemistry (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Computing Science (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Dutch Linguistics and Literary Studies (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Economic Education (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Economics and Business Administration (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Education (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Elementary Mathematics (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme English Studies (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Gender Studies (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme General Education (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme German Studies (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme History (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Material Culture: Textiles (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Mathematics (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Music (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Philosophy / Values and Norms (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Physics (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Politics-Economics (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Protestant Theology and Religious Education (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Slavic Studies (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Social Studies (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Special Needs Education (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Sport Science (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Technology (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
  • Fach-Bachelor Pädagogisches Handeln in der Migrationsgesellschaft (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
Responsible persons
Rebmann, Karin (Module responsibility)
Slopinski, Andreas (Module counselling)
Lehrenden, Die im Modul (Authorized examiners)
Rebmann, Karin (Authorized examiners)
Prerequisites
Skills to be acquired in this module

Students …

  • know the aims, major research fields and methods of research in vocational education and training
  • have fundamental knowledge concerning research methods in vocational education and training, and social research
  • create and justify their own research designs
Module contents

The module gives an overview of the aims and thematic fields of research in vocational education and training, and of empirical methods in social research. Based on theoretical and methodological knowledge generated in this module students develop their own research questions and designs.

 

The course of lecture “Research theories and concepts in vocational education and training” introduces central terms, objects and themes of this research field and most recent research outcomes. The basic principles of empirical research are discussed including research procedures, methods and criteria of good quality.

 

The seminar “Studies in research on vocational education” intensifies methodological aspects of social research work based, for example, on project work. Students develop their own research questions and designs.

Reader's advisory
Becker, M. & Spöttl, G. (2008). Berufswissenschaftliche Forschung. Frankfurt a. M.: Lang. Bortz, J. & Döring, N. (2006). Forschungsmethoden und Evaluation für Human- und Sozialwissenschaftler (4. Aufl.). Berlin: Springer. Bühner, M. (2006). Einführung in die Test- und Fragebogenkonstruktion. München: Pearson. Euler, D.; Walwei, U. & Weiß, R. (Hrsg.) (2010). Berufsforschung für eine moderne Berufsbildung - Stand und Perspektiven. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Beiheft 24. Häder, M. (2006). Empirische Sozialforschung. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften. Nickolaus, R. & Pätzold, G. (Hrsg.) (2011). Lehr-Lernforschung in der gewerblich-technischen Berufsbildung. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Beiheft 25. Pätzold, G. & Rauner, F. (2006) (Hrsg.). Qualifikationsforschung und Curriculumentwicklung. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Beiheft 19. Porst, R. (2009). Fragebogen: Ein Arbeitsbuch. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften. Rauner, F. (Hrsg.) (2006). Handbuch der Berufsbildungsforschung. Bielefeld: Bertelsmann. Rebmann, K. & Schlömer, T. (2010). Lehr-Lernarrangements in der Berufsbildung. In Enzyklopädie Erziehungswissenschaft Online (EEO), Band "Berufs- und Wirtschaftspädagogik" hrsg. von K. Büchter (S. 1-34). Weinheim: Juventa. Seifried, J.; Wuttke, E.; Nickolaus, R. & Sloane, P. F. E. (Hrsg.) (2010). Lehr-Lern-Forschung in der kaufmännischen Berufsbildung - Ergebnisse und Gestaltungsaufgaben. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Beiheft 23.

Further reading is recommended in the lectures and seminars

Links
http://www.bwp.uni-oldenburg.de/
Language of instruction German
Duration (semesters) 2 Semester
Module frequency Annual
Module capacity unlimited
Reference text
This module starts with the course of lecture in the winter semester followed by the seminar in the summer semester. The participation in the course of lecture is compulsory before participating in the seminar
Modullevel / module level PB (Professionalisierungsbereich / Professionalization)
Modulart / typ of module Ergänzung/Professionalisierung
Lehr-/Lernform / Teaching/Learning method Projekt
Vorkenntnisse / Previous knowledge
Course type Comment SWS Frequency Workload of compulsory attendance
Lecture
2 WiSe 28
Seminar
2 SuSe 28
Tutorial
SuSe 0
Total time of attendance for the module 56 h
Examination Time of examination Type of examination
Final exam of module
portfolio including seven subtasks (group work)