Fach-Bachelor Pädagogisches Handeln in der Migrationsgesellschaft (Bachelor) > PP Lehramt an berufsbildenden Schulen
Responsible persons
Rebmann, Karin (module responsibility)
Slopinski, Andreas (Module counselling)
Lehrenden, Die im Modul (Prüfungsberechtigt)
Rebmann, Karin (Prüfungsberechtigt)
Prerequisites
Skills to be acquired in this module
Students …
know the aims, major research fields and methods of research in vocational education and training
have fundamental knowledge concerning research methods in vocational education and training, and social research
create and justify their own research designs
Module contents
The module gives an overview of the aims and thematic fields of research in vocational education and training, and of empirical methods in social research. Based on theoretical and methodological knowledge generated in this module students develop their own research questions and designs.
The course of lecture “Research theories and concepts in vocational education and training” introduces central terms, objects and themes of this research field and most recent research outcomes. The basic principles of empirical research are discussed including research procedures, methods and criteria of good quality.
The seminar “Studies in research on vocational education” intensifies methodological aspects of social research work based, for example, on project work. Students develop their own research questions and designs.
Recommended reading
Becker, M. & Spöttl, G. (2008). Berufswissenschaftliche Forschung. Frankfurt a. M.: Lang. Bortz, J. & Döring, N. (2006). Forschungsmethoden und Evaluation für Human- und Sozialwissenschaftler (4. Aufl.). Berlin: Springer. Bühner, M. (2006). Einführung in die Test- und Fragebogenkonstruktion. München: Pearson. Euler, D.; Walwei, U. & Weiß, R. (Hrsg.) (2010). Berufsforschung für eine moderne Berufsbildung - Stand und Perspektiven. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Beiheft 24. Häder, M. (2006). Empirische Sozialforschung. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften. Nickolaus, R. & Pätzold, G. (Hrsg.) (2011). Lehr-Lernforschung in der gewerblich-technischen Berufsbildung. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Beiheft 25. Pätzold, G. & Rauner, F. (2006) (Hrsg.). Qualifikationsforschung und Curriculumentwicklung. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Beiheft 19. Porst, R. (2009). Fragebogen: Ein Arbeitsbuch. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften. Rauner, F. (Hrsg.) (2006). Handbuch der Berufsbildungsforschung. Bielefeld: Bertelsmann. Rebmann, K. & Schlömer, T. (2010). Lehr-Lernarrangements in der Berufsbildung. In Enzyklopädie Erziehungswissenschaft Online (EEO), Band "Berufs- und Wirtschaftspädagogik" hrsg. von K. Büchter (S. 1-34). Weinheim: Juventa. Seifried, J.; Wuttke, E.; Nickolaus, R. & Sloane, P. F. E. (Hrsg.) (2010). Lehr-Lern-Forschung in der kaufmännischen Berufsbildung - Ergebnisse und Gestaltungsaufgaben. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Beiheft 23.
Further reading is recommended in the lectures and seminars
Links
http://www.bwp.uni-oldenburg.de/
Language of instruction
German
Duration (semesters)
2 Semester
Module frequency
Annual
Module capacity
unlimited
Reference text
This module starts with the course of lecture in the winter semester followed by the seminar in the summer semester. The participation in the course of lecture is compulsory before participating in the seminar