ökb271 - Didactics in economic education (Complete module description)
Module label | Didactics in economic education |
Module code | ökb271 |
Credit points | 6.0 KP |
Workload | 180 h |
Institute directory | Department of Business Administration, Economics and Law (Economics Education) |
Applicability of the module |
|
Responsible persons |
|
Prerequisites | |
Skills to be acquired in this module | Students: • possess basic knowledge of didactics and methodology for economics education • apply teaching concepts to real-life examples • analyse current questions relevant to didactics • assess various didactic approaches with regard to their explanatory power • understand modes of instructions as forms, based in learning theory, of the organisation of teaching-learning processes • know relevant micro- and macromethods for economics education • reflect on the use of modes of instruction for the correlation, in terms of didactics, between goals, content and methods. |
Module contents | Didactics in economics education • Economics education as part of general education • Setting of objectives and content in economics education • Position of economics education in schools and society • Relationship between profession and didactics Methodological principles of economics education • Learning theory principles of methodical practices • Forms of action as a structure for educational practices • Educational preconditions of a learning concept |
Recommended reading | Kaminski, H./Krol, G.-J. (Hg.) (2008): Ökonomische Bildung – legitimiert, etabliert, zukunftsfähig? Bad Heilbrunn/Obb.: Klinkhardt. Kaiser, F. - J./Kaminski, H. (2012): Methodik des Ökonomieunterrichts, Grundlagen eines handlungsorientierten Lernkonzepts mit Beispielen, 4. vollständig überarbeitete Auflage, Bad Heilbrunn: Klinkhardt Kruber, K. P. (Hg.) (1997): Konzeptionelle Ansätze ökonomischer Bildung. Bergisch-Gladbach: Hobein. |
Links | https://www.uni-oldenburg.de/wire/ioeb/studienangebote/ |
Language of instruction | German |
Duration (semesters) | 1 Semester |
Module frequency | jährlich |
Module capacity | 30 |
Reference text | Im Lehrenden-Jour-Fix zu Beginn des Semesters wird abgestimmt und festgelegt, mit Hilfe welcher Prüfungsform die Modulprüfung durchgeführt wird. Dies wird zu Beginn der Veranstaltungen den Studierenden erläutert |
Examination | Prüfungszeiten | Type of examination |
---|---|---|
Final exam of module | Anmeldung zur Modulprüfung über Stud.IP erforderlich - Prüfungstermin und Prüfungsart siehe Stud.IP: https://elearning.uni-oldenburg.de/plugins.php/pruefungenplugin/studentpruefungen/current |
The form of research for conducting the module research will be determined and documented in the regular student session at the start of the semester. This will be explained to the students at the start of the courses. |
Type of course | Seminar Sie müssen **zwei** Veranstaltungen wie folgt belegen: 2.04.121 Fachdidaktik der ökonomischen Bildung I **und** 2.04.122 Methodische Grundlagen der ökonomschen Bildung I **oder** 2.04.123 Fachdidaktik der ökonomischen Bildung II **und** 2.04.124 Methodische Grundlagen der ökonomschen Bildung II
|
SWS | 4 |
Frequency | WiSe |
Workload attendance time | 56 h |