sop608 - Advanced Perspectives and Diagnostics in Special Education for Physical Development (Complete module description)
Module label | Advanced Perspectives and Diagnostics in Special Education for Physical Development |
Module code | sop608 |
Credit points | 6.0 KP |
Workload | 180 h |
Institute directory | Department of Special Needs Education and Rehabilitation |
Applicability of the module |
|
Responsible persons |
|
Prerequisites |
|
Skills to be acquired in this module | After completing the module, students will be able to:
|
Module contents | Contents of the lecture "Pedagogy for individuals with physical or motor skill impairments" (winter semester; 1 SWS): consolidation of knowledge in the field of physical and motoric development, clarification of conceptual, theoretical and empirical basics, determination of the group of people and discussion of the following field-specific aspects:
Contents of the lecture "Diagnostics for impairments of physical and motor development" (winter semester; 1 SWS): basics of planning, implementing and evaluating diagnostic processes in the field of physical and motoric development with special consideration of the following field -specific aspects:
Contents of the seminar "Deepening diagnostics in the field of physical and motor development" (winter semester; 2 SWS): In-depth examination of procedures and forms of action in diagnostics in the field of physical and motoric development with particular consideration of the following field-specific aspects:
The application-related consolidation takes place in the module prx540. |
Recommended reading | Bergeest, H. & Bönisch, J. (2019). Körperbehindertenpädagogik: Grundlagen - Förderung - Inklusion (6., vollständig überarbeitete, aktualisierte und erweiterte Auflage). Bad Heilbrunn: Klinkhardt. Breitenbach, E. (2013). Psychologie in der Heil- und Sonderpädagogik. Stuttgart: Kohlhammer. Bundschuh, K. & Winkler, C. (2019). Einführung in die sonderpädagogische Diagnostik (9. Aufl.). München: Reinhardt. Dederich, M; Jantzen, W., Walthes , R. (Hrsg.) (2011). Sinne, Körper und Behinderung. Stuttgart: Kohlhammer. Hesse, I. & Latzko, B. (2017). Diagnostik für Lehrkräfte (3. Aufl.). Opladen: Budrich. Leibiger, R. (2020). Infantile Cerebralparese: Expertise im Feld der Motodiagnostik. Dissertation, Universität Oldenburg. Lelgemann, R. (2010). Körperbehindertenpädagogik. Didaktik und Unterricht. Stuttgart: Kohlhammer. Lohaus, A. & Heinrichs, N. (2013). Chronische Erkrankungen im Kindes- und Jugendalter. Psychologische und medizinische Grundlagen. Weinheim: Belz. Reichenbach, C. (2016). Bewegungsdiagnostik in Theorie und Praxis: bewegungsdiagnostische Verfahren und Modelle (2., verbesserte Auflage). Dortmund: Borgmann. Walter-Klose, C. (2012). Kinder und Jugendliche mit Körperbehinderung im gemeinsamen Unterricht. Befunde aus nationaler und internationaler Bildungsforschung und ihre Bedeutung für Inklusion und Schulentwicklung. Oberhausen: Athena. Die angegebene Grundlagenliteratur wird entsprechend der Weiterentwicklung dieses wissenschaftlichen Fachgebietes kontinuierlich über aktuelle Literaturlisten in den Veranstaltungen des Moduls aktualisiert und erweitert. |
Links | |
Language of instruction | German |
Duration (semesters) | 1 Semester |
Module frequency | annual |
Module capacity | unlimited ( Die Gruppengrößen in Seminaren umfassen maximal 25 Personen. ) |
Type of module | Wahlpflicht / Elective |
Module level | MM (Mastermodul / Master module) |
Teaching/Learning method | 2 Vorlesungen (je 1 LVS) und 1 Seminar (2 LVS) |
Type of course | Comment | SWS | Frequency | Workload of compulsory attendance |
---|---|---|---|---|
Lecture (Pädagogik bei Beeinträchtigungen der körperlichen und geistigen Entwicklung) | 1 | WiSe | 14 | |
Lecture (Diagnostik bei Beeinträchtigungen der körperlichen und motorischen Entwicklung) | 1 | WiSe | 14 | |
Seminar (Vertiefung in die Diagnostik im Förderschwerpunkt körperliche und motorische Entwicklung) | 2 | WiSe | 28 | |
Total module attendance time | 56 h |
Examination | Prüfungszeiten | Type of examination |
---|---|---|
Final exam of module | Until the end of the winter semester |
Written exam or oral examination |