ökb221 - Performance processes and marketing (Complete module description)

ökb221 - Performance processes and marketing (Complete module description)

Original version English PDF download
Module label Performance processes and marketing
Module code ökb221
Credit points 6.0 KP
Workload 180 h
Institute directory Department of Business Administration, Economics and Law (Economics Education)
Applicability of the module
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Economic Education (Bachelor) > Aufbaumodule
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Politics-Economics (Bachelor) > Aufbaumodule
  • Erweiterungsfach Gymnasium Politik-Wirtschaft (Extension tray) > Module
  • Master of Education Programme (Special Needs Education) Economic Education (Master of Education) > Mastermodule
Responsible persons
  • Henn, Frank-Michael (module responsibility)
  • Lehrenden, Die im Modul (authorised to take exams)
Prerequisites
Skills to be acquired in this module
Students:
• know about the performance-related process of a business
• understand the goals, assessment indicators and calculations for resolving decision-making problems in various business sectors
• recognize the central role of marketing in businesses
• understand the various decision-making principles in marketing
• are capable of applying – and hence analysing – the acquired subject matter to current developments.
Module contents
Business performance process
• Target figures of the business performance process
• Value creation chain and supply chain

Marketing
• Conceptual principles of marketing
• Markets and environments businesses operate in
• Behaviour and information principles of marketing
Recommended reading

Literaturempfehlungen

Schneidewind, U. (2003): Betrieblicher Leistungsprozess, Oldenburg: Bertelsmann Stiftung und Institut für Ökonomische Bildung. Meffert, H./Burmann, Ch./Kirchgeorg, M./Eisenbeiß, M. (2019): Marketing. Grundlagen marktorientierter Unternehmensführung, 13. Auflage, Wiesbaden: Springer Gabler. Thommen, J.-P./Achleitner A.-K./Gilbert, D. U./Hachmeister, D./Jarchow, S./Kaiser, G. (2020): Allgemeine Betriebswirtschaftslehre, Umfassende Einführung aus managementorientierter Sicht, 9. Auflage, Wiesbaden: Gabler

Links
https://www.uni-oldenburg.de/wire/ioeb/studienangebote/
Language of instruction German
Duration (semesters) 1 Semester
Module frequency halbjährlich
Module capacity 30
Reference text
Im Lehrenden-Jour-Fix zu Beginn des Semesters wird abgestimmt und festgelegt, mit Hilfe welcher Prüfungsform die Modulprüfung durchgeführt wird. Dies wird zu Beginn der Veranstaltungen den Studierenden erläutert
Examination Prüfungszeiten Type of examination
Final exam of module
Anmeldung zur Modulprüfung über Stud.IP erforderlich - Prüfungstermin und Prüfungsart siehe Stud.IP: https://elearning.uni-oldenburg.de/plugins.php/pruefungenplugin/studentpruefungen/current
The form of research for conducting the module research will be determined and documented in the regular student session at the start of the semester. This will be explained to the students at the start of the courses.
Type of course Seminar
Sie müssen **beide** Veranstaltungen im Modul ökb221 belegen! Veranstaltung 2.04.072 "Marketing" wird als Blockseminar durchgeführt. Termine und Raum werden rechtzeitig bekannt gegeben.
SWS 4
Frequency SuSe
Workload attendance time 56 h