Stud.IP Uni Oldenburg
University of Oldenburg
29.05.2023 03:44:52
inf017 - Interactive Systems (Complete module description)
Original version English PDF Download
Module label Interactive Systems
Modulkürzel inf017
Credit points 6.0 KP
Workload 180 h
Institute directory Department of Computing Science
Verwendbarkeit des Moduls
  • Bachelor's Programme Biology (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Bachelor's Programme Business Administration and Law (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Bachelor's Programme Business Informatics (Bachelor) > Akzentsetzungsbereich Praktische Informatik und Angewandte Informatik
  • Bachelor's Programme Business Informatics (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Bachelor's Programme Chemistry (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Bachelor's Programme Comparative and European Law (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Bachelor's Programme Computing Science (Bachelor) > Akzentsetzungsbereich - Wahlbereich Informatik
  • Bachelor's Programme Computing Science (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Bachelor's Programme Economics and Business Administration (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Bachelor's Programme Education (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Bachelor's Programme Engineering Physics (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Bachelor's Programme Environmental Science (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Bachelor's Programme Intercultural Education and Counselling (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Bachelor's Programme Mathematics (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Bachelor's Programme Physics (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Bachelor's Programme Physics, Engineering and Medicine (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Bachelor's Programme Social Studies (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Bachelor's Programme Sustainability Economics (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Art and Media (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Biology (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Chemistry (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Computing Science (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Dutch Linguistics and Literary Studies (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Economic Education (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Economics and Business Administration (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Education (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Elementary Mathematics (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme English Studies (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Gender Studies (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme General Education (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme German Studies (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme History (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-subject bachelor's programme Low German (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Material Culture: Textiles (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Mathematics (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Music (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Philosophy / Values and Norms (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Physics (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Politics-Economics (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Protestant Theology and Religious Education (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Slavic Studies (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Social Studies (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Special Needs Education (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Sport Science (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Technology (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Fach-Bachelor Pädagogisches Handeln in der Migrationsgesellschaft (Bachelor) > PP "Medieninformatik für Studierende musisch-künstlerischer Fächer"
  • Master of Education Programme (Gymnasium) Computing Science (Master of Education) > Wahlpflichtmodule (Praktische Informatik)
Zuständige Personen
Boll-Westermann, Susanne (Module responsibility)
Lehrenden, Die im Modul (Prüfungsberechtigt)
Prerequisites
Skills to be acquired in this module

**Professional competence** The students:

- can describe and explain an iterative process to develop interactive systems.
- can classify a method known from the lecture into that process
- name the basic concepts and characteristics of usable user interfaces
- name and explain established guidelines and heuristics of the user-centered design of interactive systems

**Methodological competence:** The students:
-can name and explain methods for context of use and/or user requirements analysis.
-
can name methods for the design and prototypical implementation of interactive systems and discuss their advantages and disadvantage.
- can explain established methods for usability testing.
-
can evaluate a given user interface with regard to potential usability problems.

 

**Social competence** The students:

- can present solutions to usability problems or results of an usability evaluation in the plenum.


**Self competence** The students:

- can accept criticisms by their peer group as valuable contributions to their solutions.

 
Module contents
The field of interactive systems deals with the tasks, concepts and technologies of human-computer interaction and its user-friendly and suitable design. The lecture is based on the so-called Human Centred Design Process and includes models of interaction between humans and their environment, iterative design, prototyping techniques, study and evaluation processes. Basic design principles, methods and tools are presented. Practical tasks complete the lecture.
Literaturempfehlungen

Alan Dix, Janet Finlay, Gregory Abowd, Russell Beale: Human Computer Interaction.

Bernhard Preim, Raimund Dachselt: Interaktive Systeme

Don Norman: The design of everyday things

Weitere Fachartikel, die in der Vorlesung vorgestellt werden
Links
http://medien.informatik.uni-oldenburg.de/lehre/
Language of instruction German
Duration (semesters) 1 Semester
Module frequency jährlich
Module capacity unlimited
Modullevel / module level AS (Akzentsetzung / Accentuation)
Modulart / typ of module Wahlpflicht / Elective
Lehr-/Lernform / Teaching/Learning method 1v + 1Ü
Vorkenntnisse / Previous knowledge
Form of instruction Comment SWS Frequency Workload of compulsory attendance
Lecture 2 WiSe 28
Project 2 WiSe 28
Präsenzzeit Modul insgesamt 56 h
Examination Prüfungszeiten Type of examination
Final exam of module
The presentation of the practical exercises takes place during the semester at tutorial times. The first written short test concerns contents of the first five lectures and takes place in the weeks after the fifth lecture. The second short test concerns the contents of the remaining lectures and follows shortly after the end of the lecture period. The exact dates will be announced in the first lecture as well as in the teaching management system.
Portfolio