neu740 - Molecular Mechanisms of Ageing (Vollständige Modulbeschreibung)

neu740 - Molecular Mechanisms of Ageing (Vollständige Modulbeschreibung)

Originalfassung Englisch PDF Download
Modulbezeichnung Molecular Mechanisms of Ageing
Modulkürzel neu740
Kreditpunkte 6.0 KP
Workload 180 h
(
4 SWS Supervised exercise (UE)
Total workload 180h: 26h contact / 50h group work / 50h prep. of thesis, presentations / 54h recap. literature
)
Einrichtungsverzeichnis Department für Neurowissenschaften
Verwendbarkeit des Moduls
  • Fach-Bachelor Betriebswirtschaftslehre mit juristischem Schwerpunkt (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Fach-Bachelor Biologie (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Fach-Bachelor Chemie (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Fach-Bachelor Comparative and European Law (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Fach-Bachelor Engineering Physics (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Fach-Bachelor Informatik (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Fach-Bachelor Interkulturelle Bildung und Beratung (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Fach-Bachelor Mathematik (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Fach-Bachelor Nachhaltigkeitsökonomik (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Fach-Bachelor Pädagogik (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Fach-Bachelor Pädagogisches Handeln in der Migrationsgesellschaft (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Fach-Bachelor Physik (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Fach-Bachelor Physik, Technik und Medizin (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Fach-Bachelor Sozialwissenschaften (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Fach-Bachelor Umweltwissenschaften (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Fach-Bachelor Wirtschaftsinformatik (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Fach-Bachelor Wirtschaftswissenschaften (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Master Biologie (Master) > Skills Modules
  • Master Neuroscience (Master) > Skills Modules
  • Zwei-Fächer-Bachelor Anglistik (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Biologie (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Chemie (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Elementarmathematik (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Ev. Theologie und Religionspädagogik (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Gender Studies (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Germanistik (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Geschichte (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Informatik (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Interdisziplinäre Sachbildung (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Kunst und Medien (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Materielle Kultur: Textil (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Mathematik (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Musik (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Niederdeutsch (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Niederlandistik (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Ökonomische Bildung (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Pädagogik (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Philosophie / Werte u. Normen (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Physik (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Politik-Wirtschaft (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Slavistik (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Sonderpädagogik (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Sozialwissenschaften (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Sportwissenschaft (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Technik (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
  • Zwei-Fächer-Bachelor Wirtschaftswissenschaften (Bachelor) > Fachnahe Angebote Biologie
Zuständige Personen
  • Thedieck, Kathrin (Modulverantwortung)
  • Ebbers, Lena (Modulverantwortung)
  • Thedieck, Kathrin (Prüfungsberechtigt)
Teilnahmevoraussetzungen
Kompetenzziele
+ Neurosci. knowlg.
+ Expt. methods
++ Scient. literature
++ Social skills
+ Interdiscipl. knowlg.
++ Data present./disc.
+ Scientific English
++ Ethics
In this module the participants gain an overview of arguments and experimental strategies in ageing research. We will focus on the fields of medicine/epidemiology, biochemistry/ cell biology, physiology, and genetics. In addition, the main ageing theories will be covered. The participants work throughout the semester in project groups and present their results at a conference at the end of the course. Ethicists and philosphers from Germany and The Netherlands accompany the course, and chair at the conference a session on ethical aspects of ageing research. Under their moderation, the participants derive joint standpoints and policy recommendations.
At the end of this course the participants can
  • understand, analyse, and present scientific articles from ageing research
  • present the results of their studies and analyses using different presentation techniques
  • apply the learned contents in novel contexts (ethics in ageing research)

Topics
  • Major ageing theories
  • arguments and experimental strategies in the fields of medicine/epidemiology, biochemistry/ cell biology, physiology, genetics in ageing research
  • application of the learned contents in novel contexts (ethics in ageing research)
  • understanding, analysing, and presentation of scientific articles
  • presentation of results with different presentation techniques
Modulinhalte
Lecture: major ageing theories and methods in ageing research are presented and discussed
Exercise: project work
1) Students: Choice of research focus
2) Independent work on the chosen research paper
3) Writing a 1 page thesis paper
4) Presentation in own expert group
5) Expert groups: research strategies, approaches, methods in chosen focus area
6) Development of a group resentation and group poster
7) Presentation at 1 day conference
8) Dutch and German ethics experts present bioethics and lobby work in German and Dutch political gremia
9) The students develop a comparative view on medical ethics in different countries and derive own standpoints and policy recommendations for the ethical assessment of metabolic and ageing research.
The project work runs independently in the different expert groups throughout the semester and is organised via StudIP. The students and groups receive regular feedback and guidance in presence meetings.

The days for presence meetings and final conference are determined with the participants during the first meeting. The students organize their own work in groups according to the jigsaw concept. Their work is structured by a weekly schedule, tasks to be handed in at fixed deadlines across the semester, lectures and presence meetings.
Literaturempfehlungen
Primary and secondary literature will be provided and introduced at the first meeting

Recommended textbook(s) or other literature:
Roger B. McDonald, Biologyof aging, Garland Science
http://www.garlandscience.com/garlandscience_resources/book_resources.jsf?isbn=9780815342137&landing=student
Altern : Zelluläre und molekulare Grundlagen, körperliche Veränderungen und Erkrankungen, Therapieansätze
Ludger Rensing ; Volkhard Rippe
Berlin u.a. : Springer Spektrum, 2014,
http://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-642-37733-4
Links
Unterrichtssprache Englisch
Dauer in Semestern 1 Semester
Angebotsrhythmus Modul annually, summer term
Aufnahmekapazität Modul 16
Modulart Wahlpflicht / Elective
Lehrveranstaltungsform Kommentar SWS Angebotsrhythmus Workload Präsenz
Vorlesung 2 SoSe 28
Übung 4 SoSe 56
Präsenzzeit Modul insgesamt 84 h
Prüfung Prüfungszeiten Prüfungsform
Gesamtmodul
end of semester
portfolio: thesis paper, oral presentation, poster presentation
In addition, mandatory but ungraded: questionnaire on ageing theories, meeting protocols