Dual-Subject Bachelor's Programme Computing Science (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme Dutch Linguistics and Literary Studies (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme Economic Education (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme Economics and Business Administration (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme Education (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme Elementary Mathematics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme English Studies (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme Gender Studies (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme General Education (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme German Studies (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme History (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-subject bachelor's programme Low German (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme Material Culture: Textiles (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme Mathematics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme Music (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme Philosophy / Values and Norms (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme Physics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme Politics-Economics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme Protestant Theology and Religious Education (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme Slavic Studies (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme Social Studies (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme Special Needs Education (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme Sport Science (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Dual-Subject Bachelor's Programme Technology (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Fach-Bachelor Pädagogisches Handeln in der Migrationsgesellschaft (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Zuständige Personen
Grawunder, Marco (Module responsibility)
Lehrenden, Die im Modul (Prüfungsberechtigt)
Prerequisites
Java Programmierkurs, Software Engineering , Algorithmen und Datenstrukturen
Skills to be acquired in this module
The students will be able to develop software iteratively in a team. This includes all stages of the software life cycle (requirements, analysis, design, implementation, test) and the presentation of the software development process. The students improve their Java skills. Professional competence The students: - Apply software development techniques and methods and are aware of the techniques' limitations
**Methodological competence** The students:
- Develop complex software with software engineering methods using a process-model and document these appropriately
- Make a rough schedule/estimate on tasks
- Implement an iterative process
- Familiarise themselves with unknown systems and frameworks
- Process complex tasks based on science and engineering and split them in subtasks
- Organise and implement small-scale projects
- Present and document the outcome of the project
**Social competence** The students:
- Work in a team and solve conflicts
- Develop complex software in a team and assess the required efforts (time management)
- Reflect their self-performance and the performance of other students (review and retrospective)
**Self-competence** The students:
- Improve their capacity for teamwork, in particular the ability to solve conflicts
Module contents
In a two-semester course a team of students develops a larger system. For this project a Scrum similar model is used. Typical external stakeholders/roles are represented by members of the team. Feedback is provided in regular presentations (two per semester with the lecturer, weekly in the seminars). An accompanying lecture block provides the most important software engineering subjects and repeats or deepens new methods and techniques necessary for the project.