inf004 - Software Project (Complete module description)

inf004 - Software Project (Complete module description)

Original version English PDF download
Module label Software Project
Module code inf004
Credit points 9.0 KP
Workload 270 h
Institute directory Department of Computing Science
Applicability of the module
  • Bachelor's Programme Biology (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Business Administration and Law (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Business Informatics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Chemistry (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Comparative and European Law (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Computing Science (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Economics and Business Administration (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Education (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Engineering Physics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Environmental Science (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Intercultural Education and Counselling (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Mathematics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Physics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Physics, Engineering and Medicine (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Social Studies (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Sustainability Economics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Art and Media (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Biology (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Chemistry (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Computing Science (Bachelor) > Praktische Vertiefung (60 KP)
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Computing Science (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Dutch Linguistics and Literary Studies (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Economic Education (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Economics and Business Administration (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Education (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Elementary Mathematics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme English Studies (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Gender Studies (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme General Education (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme German Studies (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme History (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-subject bachelor's programme Low German (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Material Culture: Textiles (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Mathematics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Music (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Philosophy / Values and Norms (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Physics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Politics-Economics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Protestant Theology and Religious Education (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Slavic Studies (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Social Studies (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Special Needs Education (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Sport Science (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Technology (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Fach-Bachelor Pädagogisches Handeln in der Migrationsgesellschaft (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Responsible persons
  • Grawunder, Marco (module responsibility)
  • Lehrenden, Die im Modul (authorised to take exams)
Prerequisites

Useful prior knowledge:

  • Students have understood the basic concepts of imperative, procedural and object-oriented programming in the Java programming language as well as object-oriented software design and can apply the specialist terminology and initial approaches in UML appropriately.
  • They have experience in the independent development of corresponding programs using modern programming environments for software development and software testing and can read and understand existing program code in Java, examine it for errors and discuss it in a team.
  • They are familiar with the concept of concurrency and can apply it in Java.
  • They know general algorithms and can select algorithms and data structures to solve a specific problem.
Skills to be acquired in this module

The students will be able to develop software iteratively in a team. This includes all stages of the software life cycle (requirements, analysis, design, implementation, test) and the presentation of the software development process. The students improve their Java skills. Professional competence The students: - Apply software development techniques and methods and are aware of the techniques' limitations

Professional competence: 
The students:

  • apply techniques and methods and recognize their limitations


Methodological competence
The students:

  • develop complex software with software engineering methods using a process-model and document these appropriately
  • make a rough schedule/estimate on tasks
  • implement an iterative process
  • familiarise themselves with unknown systems and frameworks
  • process complex tasks based on science and engineering and split them in subtasks
  • organise and implement small-scale projects
  • present and document the outcome of the project


Social competence
The students:

  • work in a team and solve conflicts
  • develop complex software in a team and assess the required efforts (time management)
  • reflect their self-performance and the performance of other students (review and retrospective)


Self-competence
The students:

  • improve their capacity for teamwork, in particular the ability to solve conflicts
Module contents

In a two-semester course a team of students develops a larger system. For this project a Scrum similar model is used. Typical external stakeholders/roles are represented by members of the team. Feedback is provided in regular presentations (two per semester with the lecturer, weekly in the seminars). An accompanying lecture block provides the most important software engineering subjects and repeats or deepens new methods and techniques necessary for the project.

Recommended reading
Links

https://l.uol.de/swp

Language of instruction German
Duration (semesters) 2 Semester
Module frequency annual
Module capacity unlimited
Teaching/Learning method V+Ü+PR
Type of course Comment SWS Frequency Workload of compulsory attendance
Lecture 2 WiSe 28
Exercises 2 SuSe and WiSe 28
Project 4 SuSe and WiSe 56
Total module attendance time 112 h
Examination Prüfungszeiten Type of examination
Final exam of module

The exam starts on December 1st and ends at the end of the seconds semester.

Portfolio, with:

  • Design and Documentation of systems
  • Short written test
  • Short presentation