ang617 - Language Variation and Change (Course overview)

ang617 - Language Variation and Change (Course overview)

Institute of English and American Studies 6 KP
Module components Semester courses Winter semester 2024/2025 Examination
Lecture
  • Limited access 3.02.185 - V Research Methods in Linguistics Show lecturers
    • Dr. Ilka Flöck, she/ her

    Wednesday: 12:00 - 14:00, weekly (from 16/10/24)

    The lecture "Research Methods in Linguisitcs" is a one-hour lecture that accompanies a seminar in the linguistic advanced modules (modules ang616, ang617, anf ang618). The weekly lectures cover general methodological contents, such as: - finding linguistic literature - the structure of linguistic research articles - principles of good academic practice - ethics in linguistic research - research questions in linguistic research - instruments of data collection in linguistics research (inlcuding critical discussions) - corpus linguistics as a method of data collection - linguistic posters and visualisations There is no separate form of assessment in the lecture course as all assessment in the advanced modules is done in the respective seminar. In isolation, there are no separate credit points available for the lecture as the lecture needs to be combined with a seminar from the advanced modules. A note to international students: You will not be able to obtain credit points for the lecture in isolation. If you want to obtain credit points, you will need to participate in a linguistic seminar AND take part in the lecture.

Seminar
  • Limited access 3.02.170 - S Principles of language change Show lecturers
    • Nils Rademacher

    Wednesday: 14:00 - 16:00, weekly (from 16/10/24)

  • Limited access 3.02.171 - S Introduction to Old English Show lecturers
    • Moss Bohrer, (keine Pronomen / they)

    Friday: 10:00 - 12:00, weekly (from 18/10/24)
    Dates on Friday, 28.02.2025 14:00 - 16:00

    How can we convey meaning to a hearer successfully? How can a hearer understand what a speaker means? This course aims to provide the students with a holistic understanding of the differences between meaning in and out of context. Therefore, we are going to investigate the elusive line between semantics and pragmatics. Although this course introduces pragmatic theories, it nevertheless relies on practical examples of spoken language to show which areas of natural language these theories describe. In other words: The theories introduced in this course are all applicable to communicative situations we all are familiar with.

Notes on the module
Prerequisites
  • Aktive Teilnahme (gemäß § 9 Abs. 5 BPO neu)
  • Curriculare Abfolge (gemäß § 9 Abs. 6 BPO neu): erfolgreicher Abschluss von ang060 Introduction to Linguistics and the English Language (Teil 1 und 2)
Prüfungszeiten
Abgabe schriftlicher Leistungen bis spätestens 15.03. im Wintersemester bzw. 15.09. im Sommersemester. Schriftliche Leistungen sind zusätzlich zur Abgabe in Papierform in Stud.IP hochzuladen.
Module examination
PF
Skills to be acquired in this module
Studierende sollen in der Lage sein, Sprachwandel und Sprachvariation und die Beziehung der beiden Phänomene zueinander zu erkennen und zu erklären. Im Bezug auf den Sprachwandel bedeutet dies, dass Studierende die wichtigen Entwicklungsstadien der englischen Sprache und ihre strukturellen Hauptmerkmale (Phonologie, Morphologie, Syntax, Semantik) erkennen können und die zu Grunde liegenden generellen Faktoren verstehen, die Sprachwandel verursachen. Dies setzt das Wissen um den soziokulturellen Kontext der jeweiligen Epochen voraus. Studierende sollen sich mit den spezifischen Methoden der diachronen Sprachwissenschaft vertraut machen – im Speziellen mit den Problemen und Einschränkungen, die mit der Analyse nicht-zeitgenössischer Daten einhergehen.

Im Bereich der Sprachvariation sollen Studierende in der Lage sein die verschiedenen Arten der Variation im Sprachgebrauch unter besonderer Berücksichtigung der kontextuellen Variation (Pragmatik) und der sozialen/ regionalen Variation (Soziolinguistik) zu identifizieren. Besonders sollen sie dabei lernen, verschiedene Varietäten des Englischen systematisch zu vergleichen und Faktoren zu erklären, die Sprachvariation verursachen.

In der zu den Seminaren gehörigen Vorlesung sollen Studierende die Fähigkeit erlangen, Methoden und Verfahren der Sprachwissenschaft (besonders in den Bereichen Sprachwandel und Sprachvariation) zu beschreiben, kritisch zu evaluieren und (forschungsbezogen) anzuwenden.