Stud.IP Uni Oldenburg
University of Oldenburg
27.06.2022 19:44:49
the319 - Master Module: Bible Science (OT or NT) (Course overview)
Institute of Theology and Religious Education 6 KP
Module components Semester courses Sommersemester 2018 Examination
Lecture
Seminar
  • No access 4.07.113 - Apokalyptik und ihre Schriften Show lecturers
    • Dr. Matthias Hoffmann
    • Prof. Dr. Wolfgang Weiß

    Wednesday: 12:00 - 14:00, weekly (from 04/04/18), Location: A06 1-111, A14 0-030

  • No access 4.07.118 - The Emergence of Ancient Israel - Archaeological, Historical and Biblical Perspectives Show lecturers
    • Dr. phil. Omer Sergi

    Dates on Tuesday. 17.04.18 20:00 - 22:00, Friday. 22.06.18 - Saturday. 23.06.18 08:00 - 20:00, Location: A06 1-111, A06 1-106, ((A04 0-022 technischer Zeichensaal))
    Social and political upheaval that occurred throughout the Levant in the late second and early first Millennium BCE culminated in the formation of new socio-cultural identities and new political entities. The most known of these is “Ancient Israel”, which stimulated the imaginations of scholars, artists and politicians throughout history. The problem is, that it is never clear enough what exactly are we talking about when we talk about “Ancient Israel”: was it an ancient people? Maybe just some tribal alliance, or a social group identified by its unique religious perception (monotheism)? What is the exact relationship between “Ancient Israel” as a group of people or as a religious group to the ancient kingdom that bare the same name “Israel”? These questions will stand at the focus the course in an attempt to reconstruct the origin, formation and development of “Ancient Israel”. Such reconstruction depends, first and foremost, on the gap between the biblical narrative, which depicts an organic process in which a family (the ancestors) grew to be a people (in the Exodus story) and eventually formed a political entity (the kingdom of Israel), to historical reality in which the link between social and political identity is not straight forward and was constantly changing. The examination of historical and biblical sources in light of the archaeological data and in light of social theories will be utilized in order to “fill” that gap and to reconstruct ancient Israel.      

Notes for the module
Prerequisites
Die alttestamentlichen bzw. die neutestamentlichen Veranstaltungen bilden jeweils eine Einheit. Kreditpunkte für Lehrveranstaltungen können nur innerhalb der fachlich aufeinander bezogenen Veranstaltungen, d.h. innerhalb einer Disziplin erworben werden (Altes oder Neues Testament).
Time of examination
Neues Testament: Hausarbeit: Abgabetermin bis Semesterende
Module examination
KL
Skills to be acquired in this module
Fachwissenschaftliche Kompetenz:
Die Studierenden kommentieren die Basisliteratur, Konzepte, Modelle und Methoden einer biblischen Hermeneutik. Sie haben ein vertieftes Verständnis von biblischen Texten und Themen gewonnen und wenden es kritisch an. Die Studierenden analysieren altorientalische und antike Texte im Umfeld alttestamentlicher und frühchristlicher Fragestellungen. Sie bearbeiten biblische Texte und Themen hermeneutisch. Die Studierenden erläutern den Kanon der Bibel in seiner historischen, bibeltheologischen und hermeneutischen Bedeutung.

Theologisch-didaktische Erschließungskompetenz:
Die Studierenden kommentieren neuere Ansätze zu einer gegenwärtigen Auslegung und bibeldidaktischen Anwendung biblischer Texte.

Gestaltungskompetenz:
Die Studierenden haben die Fertigkeit zur bibeldidaktischen und hermeneutischen Reflektion biblischer Texte erworben.

Dialog- und Diskurskompetenz:
Die Studierenden ordnen biblische Texte in erweiterter Weise religions- und sozialgeschichtlich ein. Sie nutzen interreligiöse und interkulturelle Zugänge zur Bibel. Die Studierenden verbinden biblische Fragestellungen mit systematisch-theologischen Problemstellungen. Sie moderieren einen Diskurs biblischer Themen innerhalb von Theologie, Schule und Öffentlichkeit.

Entwicklungskompetenz:
Im Rahmen des Forschungsbasierten Lernens entwickeln und definieren die Studierenden Forschungsfragen, gestalten Bearbeitungsprozesse selbstständig, diskutieren Forschungsergebnisse kritisch, bewerten diese plausibel und dokumentieren sie anschaulich.