ang701 - English Language Teaching (Course overview)

ang701 - English Language Teaching (Course overview)

Institute of English and American Studies 6 KP
Module components Semester courses Wintersemester 2015/2016 Examination
Exercises
Seminar
  • No access 3.02.480 - S Current Issues in ELT (Gym/WiPäd) Show lecturers
    • Prof. Dr. Wolfgang Gehring

    Tuesday: 12:00 - 14:00, weekly (from 13/10/15), MM

  • No access 3.02.482 - S Literary Competences? Teaching Literature between Bildung and Output Orientation (Gym, WiPäd) Show lecturers
    • Jürgen Wehrmann

    Monday: 18:00 - 20:00, weekly (from 12/10/15), MM, Location: A10 1-121a
    Dates on Monday, 01.02.2016 18:00 - 20:00, Location: A01 0-007

    “Competence” has become a key concept in education over the last two decades. Yet, as Wolfgang Hallet writes, the combination of literature and competences is still provocative. Some argue that what learners acquire by reading and discussing literature is too complex to be mapped, standardised or tested. Others believe that the goal of obtaining knowledge, skills and attitudes that can be used in everyday situations – central to the concept of “competences” – contradicts the very nature of literature as a sphere apart, supposed to be valuable because of its distance from societal discourses and practices. In this seminar, we are going to discuss proposals for a competence-oriented teaching of literature. Not only will we explore a recent debate in the didactics of literature but also, hopefully, gain reasonable criteria what can and should be achieved when working with literature in the EFL classroom. Furthermore, we will practise analysing and designing lesson plans as well as larger teaching units on literary texts. Central text: Hallet, Wolfgang, Carola Surkamp and Ulrich Krämer (eds.) (2015). Literaturkompetenzen Englisch: Modellierung – Curriculum – Unterrichtsbeispiele. Seelze: Kallmeyer.

Notes on the module
Prerequisites
abgeschlossenes Bachelor Studium
Reference text
Das Modul sollte besucht werden im 1. oder 2. Studienjahr.
Prüfungszeiten
Ende der Vorlesungszeit/Beginn der vorlesungsfreien Zeit
Module examination
PF
Skills to be acquired in this module
Studierende können
  • didaktische und methodische Problemstellungen beim Aufbau von fremdsprachlichen Kompetenzen reflektiert darstellen und auf Aspekte der Unterrichtsgestaltung übertragen und insbesondere
  • Hypothesen und Theorien zum Fremdsprachenerwerb problemorientiert beschreiben und erläutern
  • Ansätze und Verfahren kommunikativen Unterrichtens erläutern
  • Entwicklungen von fremdsprachlichen Fähigkeiten lerntheoretisch beschreiben
  • Neuere didaktische Konzepte fremdsprachlichen Lehrens und Lernens einordnen und erläutern
  • Kriterien für die Evaluation von Unterrichtsmodellen theoriegeleitet entwickeln und benennen
  • Unterrichtsmodelle entwerfen und begründen