Stud.IP Uni Oldenburg
Universität Oldenburg
23.10.2019 14:27:43
ipb988 - Fakultätsbereich - Niederländische Sprachwissenschaft II Struktur und Variation des Niederländischen
Institut für Niederlandistik 15 KP
Modulteile Semesterveranstaltungen Wintersemester 2019/2020 Prüfungsleistung
Übung
  • Uneingeschränkter Zugang 3.03.322 - Wissenschaftliches Schreiben auf Niederländisch headache
    • Johanna-Carolin Broeder

    Mittwoch: 16:00 - 18:00, wöchentlich (ab 16.10.2019)

    Het doel van dit schrijfvaardigheidcollege is het leren schrijven van een wetenschappelijk betoog met een helder geformuleerde gedachtegang en een coherente opbouw. Om dit doel te bereiken gaan we als volgt te werk. De door jullie geschreven teksten worden in verschillende correctierondes intensief onder de loep genomen. Daarbij concentreren we ons tijdens die opeenvolgende correctiefasen steeds op een van te voren gedefinieerd aspect van taalgebruik. We beginnen met eenvoudige problemen op het gebied van morfologie en syntaxis om dan via woordkeuze en idiomatische uitdrukkingswijzen op te klimmen naar helderheid in de formulering, coherentie en logische opbouw van de gedachtegang. Zo komen stap voor stap alle aspecten van een helder betoog aan de orde: woordenschat en stijl, zinsbouw en de logische opeenvolging van tekstdelen, heldere en adequate formulering van de ten grondslag liggende gedachten, typologie en overzichtelijkheid van de uiteindelijke tekst. De correctierondes hebben zowel een groepsdynamisch als een individueel karakter. Jullie onderwerpen elkaars teksten aan een kritisch oordeel en daarnaast geef ik ieder van jullie afzonderlijk individuele feedback over de geschreven tekst. Veel voorkomende fouten en gemeenschappelijke problemen licht ik daaruit en behandel ik in de groep. De schrijfopdrachten zullen thematisch zoveel mogelijk gericht zijn op de onderwerpen die in het begeleidende Seminar aan de orde komen.

Seminar
  • Uneingeschränkter Zugang 3.03.321 - Morfologische modellen headache
    • Dr. Marijke De Belder

    Dienstag: 12:00 - 14:00, wöchentlich (ab 15.10.2019)

    Morfologische modellen In dit vak behandelen we het volgende theoretische vraagstuk: worden woorden in dezelfde module in het brein gebouwd als zinnen of bouwen we eerst woorden in een aparte module om ze daarna te gebruiken als we zinnen bouwen? We bespreken werk van taalkundigen die hebben bijgedragen aan dit debat. Sommige data wijzen in de richting van de ene aanname, andere data ondersteunen de andere. We bespreken daarbij zowel theoretisch als experimenteel werk. Je leert empirische bewijzen en argumenten af te wegen en taalkunde artikels te lezen. We bestuderen voornamelijk Nederlands taalmateriaal, maar ook andere Germaanse talen komen aan bod.

Projekt
  • Uneingeschränkter Zugang 3.03.323 - Information zur Lektüreliste/Projekt headache
    • Dr. Marijke De Belder

    Die Zeiten der Veranstaltung stehen nicht fest.
    Dieser Teil des Moduls besteht aus einem Selbststudium von (fachdidaktischer) Literatur oder einer selbstständig (oder in Kleingruppen) durchgeführten empirischen Studie, wofür die inhaltliche oder methodologische Fragestellung im Seminar entwickelt wird. Die Literaturliste kann zum Beispiel verwendet werden, um fachdidaktische Aspekte von Zweit/Fremdspracherwerb näher zu studieren (empfohlen für M.Ed Studierende), unter anderem als Unterstützung beim Schreiben der abschließenden Hausarbeit. Alternativ kann eine Fragestellung aus dem Seminar empirisch getestet werden. In beiden Fällen muss am Anfang des Semesters mit der Dozentin über die Form dieses Modulteils gesprochen werden. Studierende, für die dieses Modul das erste Mastermodul ist, wird empfohlen, eine Literaturstudie zu wählen. N.B. MEd. Wipäd Studierende müssen eine literaturwissenschaftliche Literaturstudie machen. Für MEd. Gym Studierende gibt es eine sprachwissenschaftliche/fachdidaktische Literaturliste auf der Webseite. Eine Literaturliste wird mündlich geprüft, eine Teilnahme in einem Projekt wird schriftlich geprüft (Bericht).

Hinweise zum Modul
Prüfungsleistung Modul
1 Prüfungsleistung: Hausarbeit (Umfang lt. Fachspezifischer Anlage Niederlandistik)
Kompetenzziele
Selbständig methodisch reflektierte Problemstellungen anhand eines Themas im Bereich Struktur und Variation des Niederländischen zu formulieren und diese in Arbeiten umzusetzen, die dem wissenschaftlichen Standard entsprechen.

Nach oben