Veranstaltungsdetails - Language Acquisition and Hearing Impairment

Veranstaltungsdetails - Language Acquisition and Hearing Impairment

Fakultät 3: Sprach- und Kulturwissenschaften
Institut für Niederlandistik
Sommersemester 2013
Language Acquisition and Hearing Impairment
Zeit: Do. 14:00 - 16:00 (wöchentlich)
Veranstaltungsnummer: 3.03.311
Studienbereiche: Fakultät 3: Sprach- und Kulturwissenschaften > Master > Niederlandistik > Mastermodule > ned710 Sprachwissenschaft I Spracherwerb und Sprachverarbeitung
Fakultät 3: Sprach- und Kulturwissenschaften > Master > Niederlandistik > Mastermodule > ned780 Forschungsmodul Niederländische Sprachwissenschaft
Fakultät 3: Sprach- und Kulturwissenschaften > Master > Niederlandistik > Frühere Module > MM 1 Sprachwissenschaft I Spracherwerb und Sprachverarbeitung
Fakultät 3: Sprach- und Kulturwissenschaften > Master of Education (Wirtschaftspädagogik) > Niederländisch > Frühere Module > ned710 Sprachwissenschaft I Spracherwerb und Sprachverarbeitung
Fakultät 3: Sprach- und Kulturwissenschaften > Master of Education (Gymnasium) > Niederländisch > Frühere Module > ned710 Sprachwissenschaft I Spracherwerb und Sprachverarbeitung
Fakultät 3: Sprach- und Kulturwissenschaften > Master > Language Sciences > Frühere Module > SuK2 Language Acquisition
Fakultät 3: Sprach- und Kulturwissenschaften > Master > Language Sciences > Frühere Module > SuK3 Psycholinguistik/ Psycholinguistics
DozentIn Prof. Dr. Esther Ruigendijk
Heimat-Einrichtung: Institut für Niederlandistik
Typ der Veranstaltung: Seminar in der Kategorie Lehre
ECTS-Punkte: 9
Beschreibung: In this class we investigate how hearing impairment and language acquisition interact. Children who are hearing impaired have less (or no) or qualitatively different language input than normal hearing children. Input is extremely important for language development, hence the question is how well children with hearing impaired can develop spoken language (we will not focus on sign language in this class!). We will concentrate on grammatical development in hearing impaired children. In order to do this, we have an introduction on typical grammatical development and the role of input in a critical/sensitive period. Then we read papers on how language develops in hearing impaired children. This topic is related to the research that is performed within the cluster of excellence ‘Hearing4all’ that has been granted in 2012 to Oldenburg university and the MHH in Hanover. This will provide the possibility to read on and get involved in state of the art and cutting edge research. The aim of this class is to (a) get an overview on the literature on language acquisition and hearing impairment (b) stimulate critical reflection of this literature/studies and (c) develop new research questions and hypotheses (d) develop a study to examine (c) This class will be in English. Presentations will be held in English or German. Students of Dutch write their paper in Dutch (and they have to visit the Übung wissenschaftliches Schreiben to complement this module), all others can choose between English and German. The readings will be mainly in English.
Ort: A04 4-414
Untertitel: (auf Englisch)
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