inf003 - Programming in Java (Complete module description)

inf003 - Programming in Java (Complete module description)

Original version English PDF Download
Module label Programming in Java
Modulkürzel inf003
Credit points 6.0 KP
Workload 180 h
Institute directory Department of Computing Science
Verwendbarkeit des Moduls
  • Bachelor's Programme Biology (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Business Administration and Law (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Business Informatics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Chemistry (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Comparative and European Law (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Computing Science (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Economics and Business Administration (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Education (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Engineering Physics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Environmental Science (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Intercultural Education and Counselling (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Mathematics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Physics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Physics, Engineering and Medicine (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Social Studies (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Bachelor's Programme Sustainability Economics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Art and Media (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Biology (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Chemistry (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Computing Science (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Dutch Linguistics and Literary Studies (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Economic Education (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Economics and Business Administration (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Education (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Elementary Mathematics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme English Studies (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Gender Studies (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme General Education (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme German Studies (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme History (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-subject bachelor's programme Low German (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Material Culture: Textiles (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Mathematics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Music (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Philosophy / Values and Norms (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Physics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Politics-Economics (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Protestant Theology and Religious Education (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Slavic Studies (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Social Studies (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Special Needs Education (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Sport Science (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Dual-Subject Bachelor's Programme Technology (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
  • Fach-Bachelor Pädagogisches Handeln in der Migrationsgesellschaft (Bachelor) > Praxismodule für Studierende mit außerschulischem Berufsziel
Zuständige Personen
  • Lehrenden, Die im Modul (Module counselling)
  • Boles, Dietrich (module responsibility)
Prerequisites
Skills to be acquired in this module
The art of programming is one key competence of computer science and is a prerequisite for the most modules when studying computer science. The objectives of this course are the basics of imperative and object oriented programming based on the computer language Java. The students should be able to develop Java programs for the solution of smaller and moderate problems independently at the end of the module.

Professioal Competence
The students
  • Describe the core concepts of the imperative programming and the object oriented programming in Java
  • Transfer the concepts of Java to other programming languages
  • Are aware of the advantages of object oriented programming
  • Recognise the terminology of imperative and object oriented programming and use these terms in discussions
  • Describe what a given program does
  • Develop programs to solve small and moderate problems
  • Search errors in self written code and code written by someone else systematically
  • Use modern software development environments for the development and the testing of programs
  • Evaluate programming techniques in the context of a specific application

Methodological competence
The students solve problems aided by the object oriented paradigm

Social competence
The students
  • Describe and explain the structure and the operations of self developed programs to other people or fellow students
  • Present solutions in front of groups

Self-competence
  • The students self-organise their development of programs and solve small and moderate problems
Module contents
The first part of this module provides the basic concepts of programming, e.g. algorithms, programming languages, computers, development environments, development stages, compilers, syntax diagrams, logics and documentations.
The second part of this module deals with concepts of imperative programming, e.g. data types, variables, expressions, statements, control structures, methods, parameters, recursion, reference data types, arrays and records.
The third part of this module provides the concepts of object oriented programming, e.g. class, object, enum, inheritance, encapsulation, packages, Java Development Kit, polymorphism, dynamic binding, abstract class, interface, exceptions, generics.
Literaturempfehlungen
  • Lecture notes and slides
  • Videos, see also www.programmierkurs-java.de
  • Dietmar Ratz, Jens Scheffler, Detlev Seese, Jan Wiesenberger: Grundkurs Programmieren in Java, Carl Hanser Verlag.
  • Joachim Goll, Cornelia Heinisch: Java als erste Programmiersprache, Springer Vieweg Verlag.
Links
Language of instruction German
Duration (semesters) 1 Semester
Module frequency halbjährlich
Module capacity unlimited
Lehrveranstaltungsform Comment SWS Frequency Workload of compulsory attendance
Lecture 2 28
Exercises 2 28
Präsenzzeit Modul insgesamt 56 h
Examination Prüfungszeiten Type of examination
Final exam of module
First short test after approx. 4 weeks; second short test after approx. 8 weeks; the third short test immediately after the end of the lecture period. Re-examination normally as a 3-hour written exam at the end of the semester. Exact exam formalities are announced during the course.
Written or oral exam or portfolio (3 written short tests (60-90min); comprising 20%, 30%, 50%; in case of absence due to illness or other important reasons (certificate) short tests can be replaced by short presentations)