ned780 - Forschungsmodul Niederländische Sprachwissenschaft (Veranstaltungsübersicht)

ned780 - Forschungsmodul Niederländische Sprachwissenschaft (Veranstaltungsübersicht)

Institut für Niederlandistik 15 KP
Modulteile Semesterveranstaltungen Sommersemester 2024 Prüfungsleistung
Seminar
  • Uneingeschränkter Zugang 3.03.312 - Experimental linguistics: Verb clusters in West-Germanic languages. Lehrende anzeigen
    • Andreas Hiemstra

    Donnerstag: 16:00 - 18:00, wöchentlich (ab 04.04.2024)

    West-Germanic languages, such as German, English, Dutch, Frisian, and Low German, exhibit word order variation within all sorts of verb clusters. Considering 2-verb clusters, for example, in German, the auxiliary precedes the participle in subordinate clauses, as in “Ich denke, dass er getanzt hat”; in English, the auxiliary comes before the participle, as in “I think that he has danced”; and in Dutch both “'Ik denk dat hij gedanst heeft” and “Ik denk dat hij heeft gedanst” are grammatical, allowing flexibility in word order. Word order variability is also found within 3- and 4-verb clusters, which we also will address in this seminar. We will discuss a wide range of factors associated with word order variation in verb clusters across different West-Germanic languages, and psycholinguistic methods on how to test the acceptability of different verb clusters in different speaker populations. During the seminar, you will learn how two set up your own questionnaires and psycholinguistic experiments (Likert scale tasks) to investigate the acceptability of verb cluster variation in (a) West-Germanic language(s). Furthermore, you will learn how to statistically analyse data with the programming language R using linear mixed-effects models. As a final assignment, you will carry out your own research project which we will develop throughout the course of the semester and that will be written up in the form of a paper. There is also the possibility of engaging in ongoing research projects. The language of instruction in this seminar is English. Depending on the participants, we may also use Dutch and/or German. Please note that you have to read and prepare three scientific papers (English, 124 pages in total!) in the first three weeks. Allow enough time for this.

Kolloquium
  • Uneingeschränkter Zugang 3.03.359 - Colloquium taalwetenschap: actuele ontwikkelingen in de Nederlandse Taalkunde Lehrende anzeigen
    • Prof. Dr. Esther Ruigendijk

    Freitag: 10:00 - 12:00, wöchentlich (ab 05.04.2024)

    Dit colloquium is voor alle BA-studenten die een BA-Abschlussarbeit met een taalwetenschappelijk onderwerp willen schrijven, en voor alle MA studenten die zich meer in taalkunde willen verdiepen, en voor alle promovendi die aan een taalwetenschappelijk promotieonderzoek in de vakgroep Nederlands werken. Het is verplicht voor MA studenten die uiteindelijk een taalkundige Masterabschlussarbeit willen schrijven.

Projekt
  • Uneingeschränkter Zugang 3.03.701 - Information zum Projekt Lehrende anzeigen
    • Prof. Dr. Esther Ruigendijk

    Die Zeiten der Veranstaltung stehen nicht fest.
    Das Projekt kann so gestaltet werden, dass die eigenen Interessen weiter vertieft werden. Es kann damit zur weiteren Schwerpunktsetzung im Master-Studium dienen. In Kolloquium und Projekt geht es um den weiteren Ausbau der Kompetenz, selbständig kleinere Forschungsprojekte zu entwickeln, durchzuführen und im Rahmen des Kolloquiums zu präsentieren und zu diskutieren.

Hinweise zum Modul
Teilnahmevoraussetzungen
Voraussetzung für die Belegung dieses Moduls ist mindestens ein erfolgreich abgeschlossenes Mastermodul in der jeweiligen Disziplin.
In der Disziplin, in der die Studierenden Ihre MA-Arbeit schreiben wollen, müssen sie das jeweilige Forschungsmodul ned780 oder ned790 belegen.
Prüfungsleistung Modul
1 Hausarbeit, 1 mündlicher oder schriftlicher Bericht zum Projekt (unbenotet)
Kompetenzziele
Vertiefung der sprachwissenschaftlichen Kenntnisse. Ausbau der methodischen Kompetenzen, Durchführung eines Forschungsprojekts (u.U. als Vorbereitung für die Masterarbeit), Führen sprachwissenschaftlicher Diskussionen im Rahmen des Kolloquiums (Aufbau, Argumentation), Erweitern des Überblicks über sprachwissenschaftliche Themen und Literatur.